Nieuws

De 72ste Werkweek zal dit jaar plaatsvinden van maandag 22 juli t/m vrijdag 26 juli in Conferentiecentrum Bovendonk in het Brabantse Hoeven.

De muzikale leiding berust bij Els Hermanides en Hans Jansen. Op het programma staat muziek van de ‘jubilerende’ componisten zoals Guillaume Dufay (1400-1474) en Anton Bruckner (1824-1896). Daarnaast wordt o.a. muziek gezongen van Heinrich Schütz, Andreas Hammerschmidt, Ernst Pepping en Siegfried Reda. Deelnemersprijzen zijn € 550 voor eenpersoonskamer en € 495 voor een tweepersoonskamer.

Voor meer informatie: https://www.luthersewerkgroepkerkmuziek.nl/ of info@luthersewerkgroepkerkmuziek.nl

Kapelklanken van Hieronymus Bosch door Cappella Pratensis
op 18 april in ’s-Hertogenbosch en 19 april in Utrecht.

De drukte op het marktplein, het luiden van klokken, het gebabbel van publiek en de zachte klanken van lokale koren: al deze geluiden hebben door de eeuwen heen weergalmd in de historische binnenstad van ‘s-Hertogenbosch. Op 18 april en 19 april is het wereldberoemde ensemble Cappella Pratensis te horen met werken uit ‘Bossche Koorboeken’.

Concert 
18 april 20.00 uur St. Janskathedraal ’s-Hertogenbosch
19 april 20.15 uur Pieterskerk Utrecht
‘kapelklanken van Hieronymus Bosch’

Concert zonder pauze en duurt ongeveer 75 minuten. Op het programma staan werken uit de Bossche koorboeken. De ticketprijs is €27,50. Voor jongeren t/m 25 jaar is de toegang € 12,50.

Kijk voor alle details en tickets op de website
Utrecht  www.pieterskerkconcerten.nl
’s-Hertogenbosch www.750jaarkoorzang.nl

Cappella Pratensis | Stratton Bull
Al bijna veertig jaar staat Cappella Pratensis bekend om haar innovatieve benadering van de uitvoering van polyfone muziek uit de Renaissance. Het
ensemble behoort tot een handvol professionele ensembles wereldwijd die rechtstreeks van historische notatie zingen, in plaats van transcripties in
de vorm van een moderne partituur. De afgelopen jaren heeft het ensemble zich verder verdiept in de fundamentele tradities rondom dit repertoire
door historische improvisatie, pedagogische methoden en liturgische reconstructies te verkennen. Het resultaat is een intrinsieke, meeslepende
benadering waarbij de uitvoerenden putten uit een werkelijke belichaamde relatie invoelende manier van kijken naar het verleden van muziekculturen
om overtuigende en boeiende uitvoeringen te bieden.
De zangers van Cappella Pratensis zijn allemaal gespecialiseerd in de muziek van de Renaissance, en vele bekleden posities aan hoger
onderwijsinstellingen aan Europese universiteiten en conservatoria, waaronder het Conservatorium van Amsterdam, de Universiteit van Wenen en de
Schola Cantorum in Bazel. Cappella Pratensis heeft ook een functionele samenwerking met de Alamire Foundation, Internationaal Centrum voor de
Studie van Muziek in de Lage Landen (Leuven) als ensemble in residentie. Het programma van het ensemble maakt gebruik van zowel de kennis als
de ervaring binnen het ensemble, als uit samenwerkingen met leidraad op het gebied. Cappella Pratensis vaker deze aanpak steeds meer met in
uitvoeringscontexten, waaronder vrijwel samenwerking met acteurs, digitale animators, dansgezelschappen en componisten op een innovatieve
manier.
Naast reguliere optredens in concertzalen in Nederland en België, heeft Cappella Pratensis geleid tot internationale festivals en concertreeksen in
heel Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Japan, waaronder de Boston, Berkeley, Utrecht en de York Oude Muziek festivals. De opnames van
het ensemble zijn goed ontvangen en hebben lof en onderscheidingen gekregen van de pers, waaronder de Diapason d’Or, de Prix Choc en, voor
de laatste drie cd’s, drie gelijktijdige vermeldingen als Editor’s Choice in het tijdschrift Gramophone. Gramophone erkende de opname van het
Ockeghem Requiem door het ensemble als de beste van meer dan twintig opnames gemaakt in de afgelopen veertig jaar. In 2022 won Cappella
Pratensis de prestigieuze REMA-EEMN Heritage Project of the Year Award met de cd-opname Apostola apostolorum. De opname van Obrechts
Missa Maria zart uit 2023 werd bekroond met de Premio Abbiati della critica musicale, won een Disco Excepcional van het Spaanse muziektijdschrift
Scherzo en kreeg vijf sterren van het Spaanse tijdschrift Ritmo.
Cappella Pratensis maakt het tot een prioriteit om de kennis en ervaring binnen de groep te geven via een gevestigd educatief programma. Dit blijkt
uit introductiesessies in lokale scholen tot optredens op internationale conferenties en festivals, waaronder een jaarlijkse ‘Summer School’
georganiseerd door het festival Laus Polyphoniae in Antwerpen. Het ensemble neemt regelmatig deel aan workshops op hoger onderwijsniveau,
met groot succes op opmerkelijke instellingen zoals Yale, Harvard, Princeton en Oxford.
www.cappellapratensis.nl

Zondagmiddag 7 april om 15.00 uur zal de internationale orgelconcertserie van start gaan. De concerten worden verzorgd op het historische Maarschalkerweerd- orgel (1893) dat door deskundige wordt gezien als één van de mooiste Nederlandse orgels uit de romantiek.

Petra Veenswijk, dirigent/ organist van de Maria van Jessekerk, zal de serie openen met een volledig Frans- romantisch programma, met daarin werken Camille Saint-Saëns, Gabriel Fauré en Maurice Duruflé die prachtig klinken op dit orgel. Een bijzondere compositie is dat van Fauré: een orgeltranscriptie van de orkestsuite Pelléas et Mélisande. Ook klinkt van Duruflé zijn schitterende Suite voor orgel met de beroemde Toccata.

Petra Veenswijk is een veel gevraagd, internationaal bekende solist die vele concertreizen maakte naar Frankrijk, Duitsland, Polen, Italië en Noorwegen enz.

Aanvang 15.00 uur (tot ca. 16.00 uur). De toegang is € 10 te voldoen contant of per pin op de dag aan de deur, (kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang). Ook zijn er weer lichtbeelden van de organist te zien op groot beeldscherm. Voor het volledige programma zie de website: www.veenswijkorgel.nl

 

Op woensdag 14 februari 2024 start de veertigdagentijd, de periode van bezinning en voorbereiding op Pasen. Voor de achtste keer organiseert 40 Dagen Heilige Herrie een unieke campagne om mensen te inspireren met Bijbelteksten en popmuziek.

Nieuw dit jaar is de speciale 40 Dagen Heilige Herrie Jongeren versie. Via Whatsapp ontvangen jongeren elke maandag, woensdag en vrijdag een korte overdenking met een popnummer die aansluit bij hun leefwereld.

Elke dag een nieuwe inspiratie

Gedurende 40 dagen ontvangt u via de website, e-mail of sociale media van 40 Dagen Heilige Herrie een dagelijkse inspiratie. Dit kan een Bijbeltekst zijn, een overdenking, een quote of een afbeelding. De kracht van 40 Dagen Heilige Herrie zit in de verbinding tussen deze elementen en de hedendaagse popmuziek.

Een laagdrempelige manier om stil te staan

40 Dagen Heilige Herrie is een laagdrempelige manier om stil te staan bij geloof en zingeving. De campagne is geschikt voor iedereen, ongeacht kerkelijke achtergrond of muzikale voorkeur.

Jongeren betrekken

Met de nieuwe 40 Dagen Heilige Herrie Jongeren versie hopen de organisatoren ook jongeren te betrekken bij de veertigdagentijd. De overdenkingen en popnummers zijn speciaal geselecteerd om aansluiting te vinden bij hun leefwereld.

Doe mee!

Schrijf u in voor de dagelijkse inspiratie via: www.40dagenheiligeherrie.nl
Meld je aan voor de Jongereneditie via Whatsapp: https://bit.ly/J40DHH

Woensdag 31 januari
20u. Openingsconcert – ‘The Sound of Changes’
LUCA School of Arts, Lemmensberg 3

Donderdag 1 februari
9u.-11u30 Masterclass I – Bernard Foccroulle & Pieter Van Dijk
Sint-Michielskerk, Naamsestraat 57
12u. Metaforum
Orgelklanken in een moderne stad, een anachronisme?
Hollands College, Pater Damiaanplein 9
15u.-17u30 Masterclass II – Jean Ferrard & André Ferreira
Begijnhofkerk, Groot Begijnhof
20u. Concert Jonge Europese Organisten
Begijnhofkerk

Vrijdag 2 februari
9u.-11u30 Masterclass III – Luc Ponet & Roberto Antonello
Abdijkerk Vlierbeek
14u.-17u. Keynotes & round table – Deel 1 ‘De reconstructie van een renaissanceorgel’ & rondleiding in de Sint-Pieterskerk
17u.-19u. Meet & Greet – Diner Kapel ‘Romaanse Poort’,
Brusselsestraat 63
19u.-21u. Keynotes & round table – Deel 2
’De reconstructie van een renaissanceorgel’ Kapel ‘Romaanse Poort’
21u.-23u. Laatavondconcert & Wijnbar Jonge Europese Organisten
Kapel ‘Romaanse Poort’

Nadere info treft u op de website www.leuvenorgelstad.be

De honorering per uur wordt conform het rechtspositiereglement voor kerkmuziek vastgesteld naar bevoegdheid en naar uitoefening van de gecombineerde dan wel enkelvoudige functie. In de genoemde uurbedragen is de voorbereidingstijd inbegrepen. De honoreringsbedragen op [dienst]uurbasis zijn per 1 januari 2024 met 3,8% verhoogd [afgerond op € 0,05].

Voor verdere info: https://kdov.nl/salarissen-kerkmusici-2023/

 

Boekpresentatie met lezing en Caecilia-concert

Op zondagmiddag 19 november is om 15.30 uur in de St. Martinuskerk te Westwoud de boekpresentatie  ‘Caecilia, het orgel, de muziek en andere kunsten’. Het boek laat zien, dat één kleine ‘weglating’ van een ‘middeleeuwse schrijver over heiligen’ grote consequenties heeft gehad in de eeuwen daarna. Talloze schilderijen, beelden, verhalen, gedichten, glas-in-loodramen, composities, vaandels, weerspreuken, muziekgezelschappen, bidprentjes, etc. zijn beïnvloed door de link die Caecilia heeft gekregen met de muziek in het algemeen en de kerkmuziek en het orgel in het bijzonder.

Aanleiding voor het maken van dit boek is het 40-jarig jubileum als kerkmusicus van de auteur Ruud Hoogenboom, die onder meer verbonden is aan de St. Martinuskerk te Westwoud. In dit Rijksmonument staat namelijk het grootste Ypma-orgel met in het rugwerk St. Caecilia mèt een portatief (draagorgeltje) in haar hand. Een orgel óp een orgel!

Nooit eerder verscheen in Nederland een wetenschappelijk boek over deze heilige en haar betekenis in de kunst en literatuur. Zo’n 200 illustraties, waarvan de meeste in kleur, vullen de interessante onderzoeksgegevens aan. De auteur, tevens musicoloog, heeft hiermee in een lacune voorzien.

De boekpresentatie wordt omlijst door een lezing door de auteur en een concert. De vrouwen en mannen van de Schola Cantorum Purmerend o.l.v. Tjeerd van der Ploeg zingen beurtelings de antifonen en responsoria uit de Metten van St. Caecilia. Tjeerd van der Ploeg zal ook op het orgel improviseren op ‘Gildebroeders, maakt plezieren’, het bekende St. Caecilialied.

Boekpresentatie, lezing en concert zijn gratis; wel is er een deurcollecte. Het boek is dan ook ter plekke eenmalig voor € 10,- te koop.

Over de auteur

Drs. R.T.M. Hoogenboom is kerkmusicus en musicoloog. Daarnaast is hij hoofdredacteur van het KDOV-blad (Katholieke Dirigenten- en Organistenvereniging), publicist over (kerk)muziek, cultuur en lokale geschiedenis en docent Muziek en Culturele Kunstzinnige Vorming aan een middelbare school.

Het boek

* Drs. R.T.M. Hoogenboom, Caecilia, het orgel, de muziek en andere kunsten, 146 blz., 200 ill., ISBN 978-90-813873-9-2, te bestellen voor €17,50 (incl. verzendkosten) via ra.hoogenboom14@gmail.com o.v.v. naam en adres.

Het koor Schola Cantorum Purmerend

De Schola Cantorum van Purmerend onder leiding van Tjeerd van der Ploeg bestaat ruim 25 jaar en richt zich voornamelijk op het verzorgen van de Getijdenliturgie.
Tjeerd van der Ploeg is werkzaam als organist en dirigent van de St. Christoforuskerk te Schagen.
www.nicholsonschagen.nl

Caeciliaconcert Westwoud – 19 november 2023 – programma

Premières
Tijdens een wandelconcert van de Koepelkerk naar de Oosterkerk op zondagmiddag 29 oktober 2023, zal een tweetal nieuwe composities hun wereldpremière in Hoorn beleven:  Ploem, ploem, rozeke, boem! van Wouter Hakhoff en Te Deum Laudamus van Daan Manneke.

Traditie?
Het is inmiddels het derde jaar op rij dat nieuwe orgelmuziek een première beleeft in Hoorn. Eerdere componisten waren Wouter van Belle, Hans Leenders, Pieter Rynja, Willem Woestenburg, Wietse Stuurman en Wouter Hakhoff. Bij de meeste composities was het gregoriaanse Te Deum Laudamus een terugkerend thema en het was fascinerend om te horen hoe eenzelfde thema op diverse manieren uitgewerkt kan worden.

Wandelconcert
Daan MannekeHet concert begint in de Koepelkerk waar het Te Deum Laudamus en Agnus Dei uit 2010 van Daan Manneke voor orgel uitgevoerd gaan worden. In het oeuvre van Manneke is sacraliteit een belangrijk begrip. Met sacraliteit bedoelt de componist nadrukkelijk dat het hem niet om christelijke muziek gaat of gebruiksmuziek die voor de liturgie bedoeld is, maar eerder dat de muziek religieus geworteld is of een eigen sacraliteit nastreeft. Bij de orgelwerken van Manneke die op dit concert uitgevoerd worden komt dit onder meer tot uiting doordat beide geënt zijn op het gregoriaans. Aan de uitvoering van deze composities zal dan ook Canticum Gregorianum haar medewerking verlenen.

De orgelwerken van Manneke worden afgewisseld met twee werken van Arvo Pärt; Fratres en Spiegel im Spiegel, uitgevoerd door celliste Magrita Rondeel en organist Mark Heerink. Ook bij Arvo Pärt is sacraliteit een belangrijk uitgangspunt. Zo trad hij toe tot de Russisch-orthodoxe kerk en liet ook hij zich onder meer inspireren door gregoriaanse gezangen. Bekend is ook zijn tintinnabuli-stijl; muziek die klinkt als het geluid van bellen of klokken. In de Rooms-Katholieke kerk is een tintinnabulum een klokje in een versierde houder met daarbij het beeld van de patroonheilige van een kerk.

Na de uitvoering in de Koepelkerk gaan de musici en het publiek naar de Oosterkerk waar de première van Ploem, ploem, rozeke, boem! van Wouter Hakhoff gaat plaatsvinden. Deze compositie voor kerkorgel, trompet, pauken en percussie is gebaseerd op drie gedichten van de modernistische Vlaamse dichter Paul Van Ostaijen (1896-1928). Deze dichter is altijd een inspiratiebron voor de componist geweest vanwege diens compromisloze vernieuwingsdrang. De compositie mag dan ook als een eerbetoon worden gezien aan Van Ostaijen. De compositie bestaat uit drie delen, elk deel is geënt op een gedicht. Het eerste gedicht is ‘Marc groet ‘s morgens de dingen’, het tweede is ‘Berceuse Nr.2’ en het laatste gedicht is het beruchte ‘BOEM PAUKESLAG’. De bezetting van het werk en de diverse achtergronden van de drie uitvoerenden hebben de componist uitgedaagd om de verbeeldingskracht, de spitsvondigheid en de aardse directheid van de gedichten in klank, kleur en ritmiek vorm te geven. De compositie is dan ook, net als de taal van Van Ostaijen, grenzenloos, maar ook gevormd door het gebruik van diverse soorten improvisatie tegen de achtergrond van strikte muzikale uitgangspunten.

Initiatief
Het initiatief voor dit concert en het verstrekken van de compositieopdrachten, is genomen door Mark Heerink, stadsorganist van Hoorn, i.s.m. Stichting Concertfonds Hoornse Orgels, met dank aan de ruimhartige financiële ondersteuning door Fonds Roos en de gemeente Hoorn.

Organisatie
Het concert op 29 oktober begint om 15.30 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. De Koepelkerk ligt aan het Grote Noord 15, 1621 KD Hoorn. De toegang is gratis en na afloop wordt een collecte gehouden waarvan de organisatie hoopt dat iedereen daaraan naar vermogen zal bijdragen.

Meer informatie op: www.orgelconcerten-hoorn.nl

Haarlem_WillibrordusorgelDit jaar wordt een dubbel jubileum gevierd rond het Willibrordusorgel in de Kathedrale Basiliek Sint-Bavo (KoepelKathedraal) te Haarlem . Niet alleen is het imposante instrument, een van de grootste orgels in ons land en het grootste van Haarlem, 100 jaar geleden in de voormalige St.-Willibrorduskerk buiten de Veste in Amsterdam in gebruik genomen, ook vindt de wekelijkse serie concerten op de nieuwe locatie van het instrument in Haarlem voor de 50ste keer plaats.

Bij de bouw was het ’t plan dat het instrument ooit het grootste van Nederland zou worden. Die positie heeft het nooit bereikt, maar het is wel een bijzonder instrument. Het is ’t enige orgel in ons land dat beschikt over 18 Franse tongwerken. Dat maakt dit instrument bijzonder geschikt voor uitvoering van monumentale Frans-romantische, symfonische en moderne orgelwerken.

Het heeft niet veel gescheeld of het Willibrordusorgel had dit jubileum nooit kunnen vieren.
Nadat in 1966 de St.-Willibrorduskerk werd gesloten en nadat het kerkbestuur het gebouw had verkocht aan een bank die de kerk in de loop van 1969 zou slopen, kon, dankzij een comité waaruit zich kort daarop de Stichting Willibrordusorgel zou vormen, het imposante instrument in februari 1969 op deskundige wijze zorgvuldig worden gedemonteerd en elders worden opgeslagen waardoor het op het nippertje van de ondergang werd gered.
Pas een jaar later werd met het kerkbestuur van de St.-Bavokathedraal en het Bisdom Haarlem overeengekomen dat het Willibrordusorgel in de Kathedrale Basiliek Sint-Bavo zou worden geplaatst. Daar werd het, onder grote belangstelling, op 21 maart 1971 in gebruik genomen.

Inmiddels bevindt het instrument zich al langer in Haarlem dan op zijn oorspronkelijke locatie.
Het Willibrordusorgel heeft vooral extra bekendheid gekregen door de wekelijkse concerten die er sinds 1974 tijdens de zomermaanden op worden gegeven. Daar klinkt vaak onbekend en bijzonder repertoire dat elders in ons land minder passend of niet ten gehore kan worden gebracht.
Om dit dubbeljubileum te vieren zal er een festival plaatsvinden met vijf bijzondere concerten die steeds beginnen om 20:15 uur.
Tijdens het festival willen de organisatoren vooral de veelzijdigheid van het Willibrordusorgel aan bod laten komen.
Zo klinkt tijdens het openingsconcert op 28 augustus als première voor ons land de in 1892 geschreven en in 1894 tijdens een internationaal concours in Brussel bekroonde Tweede Symfonie (1892) voor orgel en 12 koperblazers van de Zweedse componiste Elfrida Andrée naast werken voor orgel en koperblazers van de Haarlemse componisten Hendrik Andriessen en Albert de Klerk en de ontroerende Legende (1914) van de Rotterdamse organist/componist Gerard Bunk die in Dortmund carrière maakte.
Op 4 september vertolkt de Argentijns/Amerikaanse organist Hector Olivera naast stukken van Joh. Seb. Bach, Jan Zwart en Enrico Bossi ook de Bohemian Rhapsody van Freddy Mercury en tango’s van zijn landgenoot Hector Piazzolla.
11 september klinken werken voor orgel en saxofoonkwartet van diverse, meest Nederlandse componisten in een gematigd modern idioom. Deze combinatie is nog nooit eerder aan bod geweest tijdens de concertseries.
18 september concerteert jazzmusicus Bert van den Brink met trompettist Ruben Drenth. Ook dit is een première voor het Willibrordusorgel.
Het slotconcert op 28 september wordt gegeven door de wereldbekende Olivier Latry met werken van 19de- en 20ste-eeuwse Franse componisten.
.
FESTIVAL 100 JAAR WILLIBRORDUSORGEL
Overzicht van de concerten

28 aug Ton van Eck m.m.v. koperensemble The Cathedral Brass (12 koperblazers)
Een feestelijk programma met een Nederlandse première
– Elfrida Andrée (Symfonie nr. 2 voor orgel en 12 koperblazers (1892), Nederlandse première),
– Albert de Klerk (concert voor orgel en koperblazers),
– Gerard Bunk (Legende op. 55a)
– Hendrik Andriessen (Pezzo Festoso)

4 sept Hector Olivera (USA/Argentinië), een spectaculaire orgelvirtuoos uit de VS met een eigenzinnig repertoire
– Andriessen (Troisième Choral), Bossi (Scherzo), J. Zwart (Canonisch voorpel Psalm 84:1)
PiazzollaPiazzolla (Libertango, Oblivion)(Libertango, Oblivion), F. Mercury (Bohemian Rhapsody) , F. Mercury (Bohemian Rhapsody)

11 sept Ton van Eck, m.m.v. Ton van Eck, m.m.v. The Amsterdam Saxophone Quartet o.l.v. Henk van Twillert
een ongewone combinatie met een al even ongewoon repertoire.
– Joh. Seb. Bach, Jehan Alain, Rob Goorhuis, Ad Wammes, Gijs van Dijk, Chiel Meijering

18 sept Bert van den Brink, orgel & Ruben Drenth, trompet
Twee goed op elkaar ingespeelde jazzmusici
Toegang bij online reservering: € 15,- (avondkassa € 17,50). Abonnement (4 concerten): € 48,-
SLOTCONCERT

Donderdag
28 sept Olivier Latry (Parijs, FR), de afsluiting door de wereldbekende toporganist van de Notre-Dame in Parijs met 19de- en 20ste-eeuws Frans repertoire
– Dupré (Cortège et Litanie), Duruflé (Scherzo), Saint-Saëns (delen uit Carnaval des animaux), Guilmant (Final uit Sonate 1), Latry (Improvisation)
Toegang bij online reservering: € 20,- (avondkassa € 22,50). Passe-partout (5 concerten): € 60,-
Nadere informatie en kaartverkoop: willibrordusorgel.nl
info@willibrordusorgel.nl
Tel. 06-54280523
Locatie: Kathedrale Basiliek Sint-Bavo (KoepelKathedraal), Leidsevaart 146, 2014HE Haarlem

UTRECHT – Recent kwam in het nieuws dat sommige streams van uitvaarten zonder toestemming en zonder besloten toegang online staan. Daarnaast werd de afgesproken periode waarin de video online zou blijven staan overschreden. Dat leidde tot vragen en klachten van de nabestaanden. In dit nieuwsbericht wordt aandacht gevraagd voor enkele belangrijke onderwerpen die spelen als vieringen worden gestreamd en online gezet.

Toestemming en informeren van nabestaanden:
Zonder voorafgaande toestemming en medeweten van personen die herkenbaar in beeld komen, mogen video-opnames niet verspreid worden. Het is daarom belangrijk om bij de voorbereiding van de uitvaartdienst met de nabestaanden af te spreken of zij willen dat de uitvaart online te volgen is en of ze willen dat de uitvaart daarna alleen terug te kijken is voor een besloten groep mensen of dat zij toestemming geven voor het zien van de video voor iedereen gedurende de afgesproken termijn.

Als de parochie aanbiedt om de uitvaartdienst te streamen moeten bovenstaande onderwerpen een standaard bespreekpunt zijn bij de voorbereiding van de uitvaartdienst.

Privacy instellingen op videoplatform:
Een belangrijk hulpmiddel is het juist toepassen van privacy instellingen op het videoplatform waarop de viering wordt gestreamd.

Een door parochies veelgebruikt platform is YouTube. Net als op veel andere platforms is het mogelijk om video’s op YouTube openbaar te publiceren (zichtbaar voor iedereen), in een besloten groep te delen (alleen via een link te zien en die link is deelbaar) of privé te publiceren (de link waarmee de video kan worden bekeken is privé en de video verschijnt niet op het YouTube kanaal).

Meer informatie over deze instellingen op YouTube is hier te vinden

Toezien op bewaartermijn:
Een bewaartermijn geeft de periode aan waarin de video online blijft staan voor het beoogde doel, namelijk het terugkijken van de uitvaartdienst. De bewaartermijn wordt door het parochiebestuur vastgesteld. Als de bewaartermijn wordt vastgesteld op bijvoorbeeld een maand moet de video na die maand ook daadwerkelijk worden verwijderd. Het is belangrijk om periodiek te controleren of die bewaartermijn ook wordt gehandhaafd.

Bron: BH; 17 april 2023; https://www.rkkerk.nl/avg-nieuws-over-het-streamen-van-uitvaartdiensten/

Evensong Festival

Een ‘fresh expression’ voor de choral evensong als kunstvorm – 10 juni 2023  Evensong Festival in de Kloosterkerk (Den Haag)

Het Kloosterkerkkoor (Den Haag) bestaat 100 jaar, en dat wordt gevierd met een eendaags Festival. Samen met de Stichting Chorale Haganum en onder leiding van artistiek leider Daniel Rouwkema is een veelzijdig en interessant programma ontwikkeld waar de evensong als artistieke kunstvorm onder de aandacht zal worden gebracht.

Een choral evensong is een bijna geheel gezongen vesperviering die in een groot deel van de Engelse kathedralen en kapellen dagelijks plaatsvindt. Het is een combinatie van hoogwaardig uitgevoerde koormuziek en eeuwenoud ritueel. Iedereen die belangstelling heeft voor de muzikale, theologische, literaire of historische aspecten van de Anglicaanse traditie van de (dagelijkse) choral evensong is van harte welkom tijdens het festival.

Grote namen uit de Engeland en Nederland zullen de aanwezigen meenemen in de betekenis en potentie van de choral evensong voor Nederland. Op deze manier kan een fresh expression worden gegeven aan de muzikale en literaire rijkdom van de Anglicaanse koormuziek. Barry Rose, die jarenlang cantor en organist in St. Paul’s Cathedral in London was, komt over om ons de kneepjes van het vak te leren. De theologen Sytze de Vries en Pieter Oussoren gaan in op het belang van actuele vertalingen van liederen en psalmen. De artistieke en muzikale leiding is in handen van Daniel Rouwkema, die in Nederland meerdere koren leidt die regelmatig choral evensongs verzorgen. Organist Geerten van de Wetering zorgt voor de begeleiding op het Marcussen-orgel van de Kloosterkerk. En Hanna Rijken, initiatiefnemer van Choral Evensong & Pub in Utrecht gaat in op het feit dat veel mensen die op zondag niet meer naar de kerk gaan, zich laven aan een Evensong. Een echte hype. Of is het toch meer?

Natuurlijk wordt er door iedereen gezongen, heel veel gezongen!

Kom meedoen!

Locatie:                    Kloosterkerk, Lange Voorhout 4, Den Haag.

Wanneer:                 Zaterdag 10 juni 2023, 10:00 tot 18:00

Kosten deelname:     € 27,50 (inclusief lunch, koffie/thee en borrel)

Aanmelding:             https://www.kloosterkerk.nl/evensong-fesitval-10-juni-2023/

Scroll naar boven